burn-outpersoonlijke hygiënestress-managementtime managementveerkracht

Plan jij je persoonlijke zorg?

Plan jij je persoonlijke zorg?

Een werkdag kan hectisch verlopen.

Ja, ook ik als coach of werknemer heb het wel eens voor dat het ineens drie uur is en ik nog niet gegeten heb. Zolang het onvoorzien is, en maar af en toe voorvalt, is dat ook geen grote ramp.

Als je jezelf echt elke week wel eens voorbij loopt, dan is dat een signaal.

Ik ben er ondertussen uit dat veel draait om planning en prioriteiten stellen. Rond het stellen van prioriteiten is er een zeer bekend model.

Time Matrix

Conclusie: geef de belangrijke, niet-urgente zaken voldoende aandacht door ze in te plannen. Alleen zo krijg je ze gerealiseerd en heb je niet hele dagen het gevoel dat je geleefd wordt en brandjes blust.

Wat er echter ontbreekt in dit model is je persoonlijke zorg:

  • Gezond en regelmatig eten en drinken
  • Bewegen
  • “Mentale” pauzes nemen
  • Werk afwisselen
  • Bewust ademen

Plan jij je zelfzorg in, naast de andere belangrijke, niet-urgente taken?

Neem je werkagenda eens onder de loupe.  Waar staan ze bij jou? Of stel je je persoonlijke zorg uit tot het weekend of tot de volgende vakantie?

Ik kan je zeggen, gisteren plande ik een lunch met een vriendin in Brussel en wandelde een kwartier heen en terug door het Jubel-park. De rest van de namiddag vloog en ook ’s avonds had ik meer dan voldoende energie om thuis nog een aantal zaakjes op te knappen.

Neem nu je agenda voor morgen en plan  enkele korte momenten zelfzorg in. En bekijk op het einde van de dag eens wat dat met jou doet!

En weet: gedrag veranderen vraagt tijd! Blijf je persoonlijke zorg-momenten zeker inplannen, totdat ze een gewoonte worden.

 

 

Geef een reactie